logo

Zijn spruitjes gezond?

zijn spruitjes gezond

Spruitjes

Als je spuitjes kookt moet je ze niet te lang laten doorkoken. Als ze langer dan 10 minuten hebben gekookt gaan de vitaminen verloren. Het is verstandig om af en toe spruitjes te eten. Kinderen hebben het vaak niet zo op spruiten en daardoor staan ze minder vaak op het menu. Als je spruitjes koopt in de winkel moeten ze groen en stevig zijn. Als er een aantal blaadjes aan de spruit wat gelig zijn is dit niet erg. Als je spruitjes invriest gaan gaat het zetmeel zich omzetten tot suiker waardoor de spuitjes zachter smaken.

Spuiten staan bol van de vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Ze zitten vol met vitamine C. Naast  de grote hoeveelheid vitamine C bevatten spruitjes vitamine  A, B1, B2, B6 en B11, foliumzuur, magnesium, calcium,  fosfor, ijzer en zink.

Eigenschappen van spruitjes

Spruitjes bevatten veel vezels die goed zijn voor onze darmflora. Daarbij zitten er in spruitjes de werkzame stof sulforaphane en glucosinolaat. Deze stof zit ook in bloemkool en rode kool en zorgt dat de het lichaam enzymen aanmaakt. Deze enzymen pakken schadelijke stoffen in het lichaam aan zoals vrije radicalen en maken deze onschadelijk. Het foliumzuur in spruitjes doet dienst in de groei van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedlichaampjes.

Veel vitamine C in spruitjes

Door het eten van spruitjes krijgen we vitamine C binnen. Dit is met name van belang voor een sterk immuunsysteem en een gezonde stalende huid. Vitamine C wordt niet in ons lichaam opgeslagen. Iedere dag moeten we dus opnieuw vitamine C opnemen. Spruitjes beschikken over vitamine K. Vitamine K zorgt ervoor dat je bloed stolt als je je verwondt. Tevens vertraagt vitamine K botontkalking waardoor je botten sterker blijven. Daarbij verzorgt het ook een beter vaatsysteem waardoor je minder kans hebt op hart en vaatziekten.

Spruiten zijn dus supergezond, goed verteerbaar door de maag waardoor ze in elk dieet genuttigd kunnen worden!