logo

Zijn sperziebonen gezond?

zijn sperziebonen gezond

Sperziebonen

Sperziebonen zijn supergezond!  Sperziebonen barsten van de veel vezels, antioxidanten, vitamines en voedingsstoffen en weinig calorieën en daarom goed voor je gezondheid. In sperziebonen komt een natuurlijke gifstof voor. Deze stof heet lectine. Door deze giftige stof kun je sperziebonen niet rauw eten en moeten ze altijk eerst gekookt worden. Als ze gekookt worden dan raakt de giftige stop uitgewerkt. Het afwijkende van een sperzieboon is dat deze na koken in zijn geheel gegeten wordt. Dus de zaden en het omhulsel. Van alle overige groeten wordt de hele plant gegeten.

Vooral diabetes patiënten hebben grote baat bij het eten van sperziebonen. Door een verstoring of ontsteking in de spijsvertering wordt diabetes veroorzaakt. In sperziebonen zitten veel antioxidanten die deze ontstekingen of verstoringen tegengaan. Ook de vezels in sperziebonen dragen bij aan een betere spijsvertering evenredig en uitgebalanceerd verloopt.

Eigenschappen van Sperziebonen

Bovendien zorgen vezels ervoor dat de stoelgang soepeler verloopt en dat de stofwisseling versnelt. Dit laatste gegeven is interessant als je wilt afvallen. In sperziebonen zitten de vitaminen A, B1, B2, B3, B6 en B11. Buiten de vele vitaminen die sperziebonen bevatten zitten er ook enorm veel mineralen in de sperzieboon. Ze bevatten de mineralen kalium, fosfor, ijzer, magnesium, molybdeen, mangaan, koper en calcium. Dit zijn vrijwel alle mineralen die er vergeleken met andere groenten aanwezig kunnen zijn. Buiten de vezels, mineralen en vitaminen is ook het aminozuur tryptofaan in sperziebonen aanwezig. Tryptofaan verzorgt de aanmaak van serotonine. Deze werkzame stof serotonine is van grote invloed op onze hersenen. De stof reguleer onze activiteiten als: pijntransmissie, eetgedrag, slapen, stemmingen en seksueel gedrag. Daarbij is het ook van invloed op on gedragingen en hoe we denken. Het op peil hebben van ons serotonine niveau brengt rust en draagt bij aan een vrolijke stemmingen.

Een andere belangrijker werkzame stof in sperziebonen is quercetine. Deze stof lost ontstekingen op en helpt tegen andere ziektes zoals diabetes. daarbij versterkt de stof het bloedvatenstelsel en werkt het ook preventief tegen hart- en vaatziekten. Deze werkzame stof is alleen werkzaam als het via voeding tot het lichaam gediend wordt. Via supplementen is de stof niet werkzaam.

Sperziebonen niet te lang koken

Als je sperziebonen kookt moet je ze niet te lang koken. Als je ze drie minuten kookt is dit voldoende. Als je ze langer kookt dan gaan de belangrijke voedingswaarden verloren. Een andere mogelijkheid is ze te bakken.