logo

Zijn pannenkoeken gezond?

zijn pannenkoeken gezond

Pannenkoeken

Je kan pannenkoeken maken uit volkorenmeel, kikkererwtenmeel of boekweitmeel. Als je hierbij gezonde olie gebruikt om ze te bakken en daarbij ook ze belegt met appel, gezonde kaas, groente, noten of groente dan kun je best wat pannenkoeken eten. Pannenkoeken zijn op zich niet ongezond. Het is vaak wat je op de pannenkoek doet waardoor het eten ervan af te raden is.

Havermout pannenkoeken

Er zijn pannenkoeken die wel degelijk gezond zijn en vol zitten met gezonde vezels. Dit zijn de havermout pannenkoeken en de boekweit pannenkoeken. Havermout pannenkoeken zijn erg lekker, gezond en eenvoudig te maken. Als je de havermout en amandelmelk in een blender doet en mengt doe je er daarna een ei bij. Hiermee kun je ongeveer 2 pannenkoeken maken. Je kunt ze bakken in kokosolie, dit is een gezonde olie. Gebruik geen vet. Als je daarna gezonde vruchten op de pannenkoek doet heb je een heerlijke verantwoorde maaltijd.

De eigenschap van havermout pannenkoeken

Havermout staat bol van de mineralen. Dit zijn onder andere de vitaminen B, ijzer, fosfor, magnesium, vitamine E, vezels en stoffen die de huid kalmeren en de nachtrust bevorderen. Deze vitamine B6 zorgt voor de aanmaak van serotonine welke helpen met een plezierig gevoel. Daarbij zorgt Serotonine voor de aanmaak van melatonine, dat weer zorgt  gemaakt, zodat het ook helpt bij een gezond slaappatroon.

Voor de aanmaak van hemoglobine speelt ijzer een grote rol. Bij te weinig ijzer kan het lichaam te weinig rode bloedlichaampjes aanmaken. Hierdoor kan zuurstof en koolstofdioxide onvoldoende transporteren en het lichaam minder goed functioneert. De vitaminen D en K in havermout helpen mee het calcium goed in het lichaam wordt opgenomen en wordt de kans op osteoporose (botontkalking) verminderd. Calcium in havermout zorgt voor sterke botten en tanden. De vezels zorgen ervoor dat de kans op suikerziekte afneemt. De vezels zorgen helpen de glucoseopname te vertragen waardoor er geen piek in de bloedsuikerspiegel kan optreden. Hiermee blijft de suikerspiegel onder controle.

Mensen die op dieet zijn kunnen prima havermout want het bezit weinig calorieën. Daarbij is het goed voor de huid. Door de vele vezels wordt je gezond en dit straal je uit via de huid. Daarbij kan je havermout aan een bad toevoegen waar het de huid verzorgt bij b.v. eczeem. Havermout werkt ontspannend en helpt tegen vermoeidheid. Havermout bevat proteïnes die bij het herstel tegen infecties helpen en je immuunsysteem versterken. Een gezonde pannenkoek is een prima tussendoortje!

Aanrader: de pannenkoeken-pan en boek box:

pannenkoekenbox