logo

Zaden

zaden

Zijn zaden gezond?

Zaden zijn zeker gezond! Zaden bevorderen het voortbestaan van de plant. Zonder zaad geen nieuwe planten. Allerlei waardevolle voedingsstoffen zijn daarom zeer geconcentreerd aanwezig. Ze bevatten grote voorraden vitaminen, mineralen, proteïnen, vetzuren en enzymen.

Zaden niet verhitten!

Als je ze veel mogelijk wilt profiteren van de gezonde eigenschappen dan kun je ze het beste rauw en onbewerkt eten. Door verhitting, roosteren of andere bewerkingen gaat de kwaliteit van de voedingswaarde hard achteruit.

Zaden zitten vol met voedingsstoffen

Ze zijn zo gezond omdat ze zorgen voor het voortbestaan van iedere plant. Ze moeten garant staan voor het hele proces voor het opnieuw ontstaan van een plant. Ze barsten van gezonde voedingsstoffen zoals proteïnen, gezonde vetzuren, vitamine, mineralen,  en enzymen. Diëtisten en voedingscoaches zijn van mening dat ze voor mensen van het grootste belang zijn. Voor mensen betekenen een zeer belangrijke waarde aan je dagelijks voedingspatroon. De laatste jaren zijn  Zaden aan een enorme opmars bezig en zijn nauwelijks uit onze voeding weg te deken. En dan te bedenken dat we nog maar net tien jaar zaden toevoegen aan onze dagelijks keuken.

Zaden helpen met afvallen.

Zaden helpen bij gezond afvallen. Ze stillen de trek met gezonden voedingsstoffen waardoor je de slechte snack laat staan. Sommigen noemen deze zaden zelfs een superfood. Ze bevatten enorm veel goede voedingsstoffen waaronder belangrijke omega-3 vetzuren, hoogwaardige eiwitten en calcium.

Tevens zitten er veel vezels in die een positieve uitwerking hebben op je bloedsuikerspiegel. Ook zijn zaden van nature resistent tegen ongedierte waardoor er geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen gebruikt hoeven te worden.

Zaden zijn een puur natuur product vol met voor de mens belangrijke voedingsstoffen. Ze worden niet bewerkt en bevatten geen toevoegingen. Direct van de plant naar je ontbijt, Yoghurt, smoothie of tussendoortje!

Waarom is omega-3 uit zaden belangrijk

In zaden zit de plantaardige versie van omega 3: ALA. Deze plantaardige omega 3 vetzuur wordt door je lichaam omgezet naar de vorm die je lichaam kan gebruiken (EPA en DHA). Die laatste vorm zit ook in bijvoorbeeld vette vis.

De Nederlandse Hartstichting adviseert dat ongeveer 1% van de energieopname per dag uit alfa-linoleenzuur (ALA) bestaat.

Wat mineralen in zaden voor je doen

Mineralen zitten in slechts kleine hoeveelheden in eten en drinken. Voor een goede gezondheid zijn deze mineralen belangrijk en voor een normale groei en ontwikkeling. Alleen in de natuur komen Mineralen voor. Dieren en planten nemen deze mineralen op. Hierdoor komen ze in ons eten terecht en kunnen mensen ze weer opnemen via het eten van zaden.