logo

Vis

Is vis gezond?

Vis is gezond vanwege de omega 3 vetzuren, EPA of DHA die in vis aanwezig zijn. Deze omega 3 vetzuren zijn de zogenaamde n-3 langeketenvetzuren. Dit type vet zit min of meer alleen in vis en andere zeedieren zoals schaal- en schelpdieren. Het belangrijkste effect van deze vetzuren is dat het de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Visvet leidt vooral tot een verminderd effect op acute hartsterfte of een plotselinge hartstilstand. Deze vermindering treedt met name op bij mensen die al eerder een hartinfarct hebben doorgemaakt. De vetzuren hebben met name een gunstig effect hebben op het hartritme. Daarbij hebben viseters tevens een mindere kans op een herseninfarct. Ook bevat vis belangrijke mineralen. Jodium en selenium zitten in omega 3 vetzuren en zijn een goede bron van eiwitten. Om gebruik te maken van de voordelen van deze speciale vetten die in omega 3 vetzuren aanwezig zijn is het van belang tenminste twee keer in de week vis te eten. En dan ten minste één keer vette vis. Vette vis zijn paling, haring, makreel, zalm, sardines en forel. Deze zijn van nature rijk aan het vet.

Een keer per week vette vis

Wie geen vis eet zoals het geval is bij een tekort aan vitamines heeft geen symptomen van een tekort. Aan het lichaam kunnen symptomen waargenomen worden zoals harde, droge bobbeltjes op de huid, ruwe of droge huid en bros haar, hoofdroos, zachte en broze nagels. Aan de ogen kan het opgemerkt worden als er last is van slecht nachtzicht, gezichtsstoornissen bij het lezen,  gevoeligheid voor hevig licht, bijvoorbeeld dat letters en woorden bewegen, zweven en troebel worden over de bladzijde. Aandachtsproblemen zijn ook een kenmerk waaronder moeilijkheden om langdurig geconcentreerd te blijven, meer gemakkelijk afgeleid worden en problemen met het werkgeheugen. In de emotionele sfeer kenmerkt een tekort aan omega 3 zich als overmatige gemoeds-schommelingen, in het bijzonder ongefundeerde angst en spanning,  woedeaanvallen door lage frustratietolerantie. Als laatste kenmerkt het zich in de slaap als vooral moeite met inslapen ‘s avonds en ontwaken ‘s morgens.

Het lichaam maakt zelf visvetzuren aan uit alfa-linoleenzuur (ALA). ALA komt voor in lijnzaad- en sojaolie, raapzaad-,  en in walnoten. Daarbij is het ook in geringe hoeveelheden aanwezig in vlees en in groene bladgroenten. Het door het lichaam aanmaken van visvetzuren gaat niet altijd optimaal. Daarbij lijkt het dat ALA-rijke voeding hetzelfde effect heeft als vis eten.  Dit is echter niet helemaal met zekerheid te zeggen. Het is daarom het advies om het liefste twee keer in de week maar ten minste één keer per week vette vis te eten.

Alternatief: Capsules

Er zijn natuurlijk mensen die geen vis willen of kunnen eten. Dan zijn visoliecapsules een optie. Het gezondheidseffect van vis is toe te schrijven is aan de vetzuren. De wetenschap sluit echter niet uit dat er nog andere stoffen in vis zitten voor het gunstige effect zorgen. Mensen die geen vis én geen visoliecapsules willen gebruiken wordt aangeraden een ALA-rijke voeding te nuttigen. Nu dat ingezien wordt hoe belangrijk de omega 3 vetzuren zijn komen er steeds meer producten waar de omega 3 vetzuren aan worden toegevoegd waaronder oliën, margarines, eieren, brood en vleeswaren.