logo

Is witlof gezond?

is witlof gezond

Witlof

Witlof is supergezond! Witlof is bleek van kleur maar zitten boordenvol veel vezels, koolhydraten, eiwitten, vitamine C, calcium en IJzer. Witlof kan in de zomer en in de winter op het menu staan. Over het algemeen wordt de groente als bitter ervaren. De mate van bitterheid varieert van teler tot teler. Het bittere smaakt niet altijd voor iedereen even lekker maar de gal vaart er wel bij. Het helpt de gal me om stoffen te verdrijven. Dit komt de lever ten goede. Deze maakt minder glucose aan waar voor al diabetes patiënten ten goede komen.

Eigenschapen van witlof

Witlof staat bol van de  vitaminen. De aanwezige vitaminen zijn vitamine A, B en C. Buiten dat is witlof rijk aan foliumzuur. Dit foliumzuur heeft een positief effect op het darmstelsel en op de maag en is van groot belang tijdens de zwangerschap. Het zeer gering aantal calorien heeft tot gevolg dat het een populaire maaltijd is voor mensen die aan de lijn zijn. De mineralen in de witlof waaronder kalium en IJzer zorgen voor een goede voorafdrijving. Calcium is goed voor onze tanden en onze botten. Calcium speelt ook een belangrijke rol bij het coördineren van spiersamentrekkingen en het doorgeven van zenuwenprikkels aan de hersenen.

Hoe witlof te bereiden

Het laat zich in de keuken op veel manieren bereiden. Witlof kan gebakken maar ook gestoomd of gekookt worden. Ook is de groente rauw te eten, bijvoorbeeld in een witlofsalade. Als er in de supermarkt een witlof gaat kopen dan dient er gelet te worden op de mooie witte kleur. Aan de bovenzijde moet de witlof gesloten zijn. Daarna moet deze in een donkere en koele ruimte bewaard worden. Bijvoorbeeld in een koele garage of in de koelkast. Als de witlof in aanraking komt met licht dan zal deze snel verkleuren. Ook wordt de smaak dan snel en bitter. Al met al blijft een goede witlof ongeveer een week op een koele en donkere plek houdbaar.