logo

Is quinoa gezond?

is quinoa gezond

Quinoa

Quinoa is supergezond en behoort tot de categorie superfoods. Quinoa barst van de eiwitten, vezels, vitamine B en E en mineralen als fosfor, ijzer, zink, koper en magnesium. Daarbij is het ook nog eens heel erg lekker. Quinoa behoort tot de granen maar is eigenlijk een plant en vindt zijn oorsprong in het Zuid-Amerikaanse Andesbergte waar zij op bergplateaus op grote hoogte groeit. Het Andesgebergte ligt in Ecuador, Peru, Bolivia en Argentinië

Eigenschappen van Quinoa

Kenmerkend van quinoa is het hoge gehalte aan eiwitten. Hierdoor wordt het snel in het lichaam opgenomen. Deze eiwitten zijn belangrijk vanwege de aanwezige aminozuren. Deze zijn van het grootste belang voor ons lichaam om deze gezond te houden. Daarbij zitten er veel vezels in quinoa. Dit resulteert in “vol” gevoel waardoor je minder snel naar ongezonde snacks grijpt. De koolhydraten in quinoa worden langzaam verteerd waardoor ze minder snel als suiker (glucose) wordt opgenomen. Dit voorkomt pieken in de suikerspiegel. Quinoa staat dan ook laag in de glycemische index. Deze index laat zien bij welke voedingstoffen de koolhydraten snel of langzaam door het lichaam afgebroken worden.

Quinoa bevat ook gezonde onverzadigde vetten. de onverzadigde vetten zorgen voor een beter functionerend vaatsysteem. De aderen in het lichaam worden flexibeler waardoor de bloeddruk afneemt. Dit resulteert ook op een verminderde kans op een hoger cholesterol.

Quinoa staan bol van de vitamine B. Deze vitaminen zorgen voor beter werkende hersenen. Ze zorgen vooral dat de neurotransmitters in de hersenen beter functioneren. Daarnaast zorgen de vitaminen voor een gezondere huid, glanzender haar en sterkere nagels en helpt deze vitamine B tegen vermoeidheid. De aanwezig vitamine E zitten vol met antioxidanten. Zij vertragen de cel veroudering van het lichaam waardoor je langer jong blijft! Maar het is juist de mix van de mineralen en vitaminen dat de ware krachbron is. Vooral ijzer speelt daar een hoofdrol in. Deze mineraal is van het grootste belang voor het verzorgen van zuurstof door het lichaam en voor de stofwisseling.

In quinoa zitten geen gluten

Als je een glutenallergie hebt kun je geen granen eten. Je moet granen als  tarwe, rogge, spelt, gerst en haver laten staan. Het grote voordeel van quinoa is dat er geen gluten in de zaadjes aanwezig zijn. Dit leidt tot heerlijke producten die van quinoa gemaakt worden zoals brood, koeken, pasta’s en ontbijtcrackers die door mensen met een glutenallergie gegeten kunnen worden. Veel mensen kiezen dan ook deze variant in plaats van normale pasta, rijst of normaal brood.