logo

Is pasta gezond?

is pasta gezond

Pasta

Hoe gezond is pasta? De basis van pasta is tarwe en wordt gemengd met deeg van bloem, water en meestal eieren. In Nederland zijn we met name bekend met spaghetti, macaroni, penne en lagagne. Pasta worden met van alles gemengd om tot een heerlijke maaltijd te komen. Vlees, groenten en vis worden vaak met pasta’s gemengd. Hoe meer eieren toegevoegd worden aan het deeg, hoe flexibeler de pasta wordt.

Eigenschappen van pasta

In de basis zijn pasta’s niet ongezond. Pasta zit vol met belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer, magnesium en fosfor. Vaak zijn het de extra ingrediënten zoals sausen en pesto die de pasta ongezond maken. Als je spaghetti met verse tomatensaus maakt krijg je een goede hoeveelheid vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten binnen. Als je dan ook nog eens volkoren pasta’s gebruikt is het nog beter. Deze zitten echt boordenvol gezonde voedingstoffen waaronder antioxidanten, goede vezels en lignanen die dienst doen ten behoeve van de stofwisseling. De meeste vezels worden gehaald uit de meergranenpasta’s en volkorenpasta’s.

Er bestaan glutenvrije pasta’s die weer goed te gebruiken zijn voor mensen die een glutenallergie hebben. De mineralen in vitaminen in pasta‘s hebben een positieve invloed op het vaatsysteem. Hiermee neemt het gevaar op hart en vaataandoeningen en diabetes af. Daarbij is pasta zo goed als vrij van vetten en eiwitten waardoor het geen gevaar kent voor het cholesterol. Door de forse hoeveelheid aan koolhydraten wordt pasta traag in het lichaam opgenomen waardoor je lang geen hongergevoel hebt. De trage opname van de pasta leidt tot een stabiel blijvende suikerspiegel van ons lichaam. Hiermee is het ideaal voor sporters die over een langere periode moeten presteren.

Pasta zit vol met ijzer, fosfor en magnesium

Het mineraal ijzer speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Als er te weinig ijzer aanwezig is kan het lichaam niet genoeg hemoglobine aanmaken. Hierdoor opstaat er een gebrek aan rode bloedlichaampjes in ons lichaam waardoor zuurstof en koolstofdioxide onvoldoende kan transporteren en het lichaam minder goed functioneert. Fosfor zorgt voor sterke botten. Daarbij zorgt het fosfor voor de nodige koolhydraten en eiwitten die goed zijn voor sterkere spieren. Magnesium is van belang voor het overdragen van zenuwprikkels. Pasta is gezond maar let op wat je bij de pasta mengt.