logo

Is kiwi gezond?

is kiwi gezond

Is kiwi gezond?

Kiwi’s zijn supergezond omdat ze vol met vitamine C en E zitten.  Daarbij bezitten ze nog veel meer eigenschappen die ervoor zorgen dat je lichaam in top conditie blijft. Als je een kiwi per dag eet krijg je iedere dag voldoende vitamine C binnen (ruim 160%). Een andere eginschap van kiwi’s zijn dat ze rijk zijn aan vezels die je weer helpen met een je spijsvertering. Ze bevatten een eiwit afbrekend enzym (actinidine) dat helpt om de eiwitten uit vlees en zuivelproducten sneller te verteren. De kiwi is de enige vrucht die dit enzym bevat en dat maakt de kiwi zo uniek.

De kiwi is zo gezond dat de kiwi vrijwel altijd in de top vijf van de gezondste vruchten belandt. De kiwi wordt wel omschreven als een ware krachtcentrale! Fruit waaronder de kiwi kenmerkt zich door de belangrijke voedingstoffen  -vitamine A, C en E,  magnesium en voedingsvezels, foliumzuur en kalium. Al deze stoffen zijn nodig in ons lichaam en de kiwi heeft ze allemaal in flinke mate aanwezig.

Door de voedingsstoffen in een kiwi wordt het genezen van wonden versneld, de weerstand verhoogd en zenuwstelsel verstrekte genezing van wondjes, de versterking van de natuurlijke weerstand, de opname van ijzer en het algemeen zenuwstelsel.

Kiwi’s zitten boordevol antioxidanten

De kracht van antioxidanten zitten hem in het feit dat ze de vrije radicalen vertragen. Vrije radicalen zijn stoffen die niet goed zijn voor ons lichaam. Ze verstoren het DNA en tasten de werking van enzymen en eiwitten aan. Studies gaan zo ver dat vrije radicalen vaak worden genoemd als oorzaak van chronische ziektes.

Belangrijke stoffen van de kiwi

De aminozuren in de vrucht versterken de hartfunctie en het voorkomen van het dichtslibben van aderen (arginine). Het arginine zorgt voor een beter werking van de neurotransmitters in de hersenen (glutamaat). De werkzame stof Serotonine heeft een kalmerend effect op onze hersenen en helpen hiermee tegen stress. activiteit. Kiwivruchten zijn dus een natuurlijk antistress middel.

De kiwi helpt tevens mee de bloeddruk te verlagen door het hoge kalium gehalte en het lage natrium gehalte. De stof Pectine  kenmerkt zich door de cholesterolverlagende werking en neemt het gevaar op hartziektes af. Daarbij heeft deze stof een verlagende werking voor het cholesterol. Voor het versterken van de structuur van het DNA zorgt het Foliumzuur in de kiwi. De stof Inositol werkt tegen depressiviteit. Daarbij heeft deze groeihormoon een positief effect op de groei tijdens de puberteit en helpt het tegen suikerziekte. Het rijk aanwezig zijn van magnesium in kiwi’s leidt tot een versterking van de botten, ontspanning van de spieren en helpt het zenuwstelsel.