logo

Is kers gezond?

is kers gezond

Kers

Kers is supergezond. In dit kleine bommetje zitten heel veel anti-oxidanten en het zit ook boordevol ijzer. Kersen bevatten snelle suikers, weinig calorieën en veel mineralen. Daarnaast zit er ook in kers voldoende vitamine C en E, vezels en kalium. Hiermee helpen kersen met het verlagen van het cholesterol.  De vezels dragen bij aan een goede darmwerking en is goed voor bloeddruk. Tevens draagt het bij aan verlaging van het cholesterolgehalte en de kersen stillen de trek waardoor het een prima tussendoortje is. Kalium werkt positief op het vaatsysteem en helpt mee om de meest ideale bloeddruk van het lichaam. Ook hebben kersen een goede uitwerking om artritis en jicht te verminderen. Daarbij zijn het de vitaminen en mineralen die die helpen tegen ontstekingen. Vooral kinderen hebben baat bij de kersen aangezien ze de vorming en versterking van tanden en botten ondersteunt.

Zoete en zure kersen

Kersen zijn onder te verdelen in zoete en zure kersen. De zoete wordt vooral gegeten, de zure wordt vaak bij het bakken gebruikt. Bijvoorbeeld voor het bakken van taarten. Als je kersen in de winkel koopt heb je vrijwel altijd zoete kersen. De zure koop je dan ook meestal uit blik. Kersen blijven maar een korte tijd goed, slechts enkele dagen. Je herkent rijpe kersen als het vel strak is, de kers is rond en stevig en het steeltje moet er sterk uitzien. In de kers zit altijd die harde pit. Je kunt speciale ontpitters kopen.

Kersen leveren snel energie

De snelle suikers in kersen zijn fructose en glucose. Deze suikers worden snel in het lichaam direct opgenomen en daardoor leveren ze direct energie. Om deze reden zijn kersen voor sporters die langdurig sporten prima dienst doen.

Kersensap draagt bij aan een gezonde slaap

Iedere dag een glas kersensap drinken kan bijdragen aan een beter nachtrust. Onderzoekers hebben mensen ongezoete kersensap laten drinken en hebben geconstateerd dat de proefpersonen beter sliepen dan voorheen.