logo
  • 07/11/2014
  • Reacties staat uit voor Is boerenkool gezond?

Is boerenkool gezond?

is boerenkool gezond

Boerenkool

Boerenkool is supergezond! Boerenkool is een echte wintergroente die bol staat van de vezels, antioxidanten, omega-3-vetten, vitaminen A, C en K. De vele vezels hebben een goede werking op onze darmflora. Daarbij zorgen de trage vezels ervoor dat koolhydraten bij het eten trager en hiermee gebalanceerde opgenomen worden. Een piek in de bloedsuikerspiegel wordt hiermee voorkomen. Boerenkool heeft een ontstekingsremmende werking. Boerenkool kan goed in Nederland groeien en verdraagt op het land temperaturen tot -15°C.

Eigenschappen van boerenkool

De omega-3-vetten gaan de vorming van artritis, astma en auto-immuunziekten tegen. Daarbij wordt het vaatsysteem versterkt en helpt boerenkool om je cholesterol te verlagen. Door het hoge zwavelgehalte en vezels in de boerenkool helpt het mee je lichaam te ontgiften waarmee je lever gezonder blijft. Het ijzergehalte is hoog in de boerenkool. IJzer is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Het draagt bij aan de vorming van enzymen en hemoglobine en verzorgt voor het transporteren van zuurstof via het bloed naar alle lichaamsdelen. Het calcium zorgt voor stevige botten in het lichaam en voorkomt osteoporose. Vitamine A komt je huid en je ogen ten goede en vitamine C draagt bij aan het versterken van je immuunsysteem. Vitamine K is van belang op het moment dat je een wondje oploopt. Het zorgt namelijk dat het bloed stolt als je een wondje hebt. Ook is vitamine K is van belang om gezonde botten gezond te houden. De mineralen in boerenkool zijn foliumzuur, magnesium en andere vitamines.

Niet te vaak rauwe boerenkool eten

Buiten de vitaminen en vezels zit boerenkool vol met antioxidanten.  Buiten de ontstekingsremmende stoffen zitten er in boerenkool glucosinolaten. Deze glucosinolaten zijn werkzame stoffen die in het lichaam omgezet worden om het lichaam sterker te maken tegen ziekten aan wat we blootgesteld worden. Het aandachtspunt van glucosinolaten uit ongekookte koolsoorten de schildklier in haar functie kunnen bemoeilijken. Vanuit dit licht bezien is het beter om niet al te vaak rauwe boerenkool te eten.



Comments are closed.