logo

Is biefstuk gezond?

is biefstuk gezond

Biefstuk

Biefstuk is mager vlees en bevat voor mensen belangrijke vitamines, mineralen en eiwitten. Daarbij zitten er ook proteïnes in biefstuk die belangrijk zijn voor je spieropbouw. Ook belangrijke stoffen zoals natuurlijke creatine en ijzer helpen bij de spieropbouw. In de basis is biefstuk een mager vlees. Je kunt biefstuk op verschillende manier bereiden waaronder de oven, barbecue of grillen. Je kunt vervolgens de biefstuk doorbakken, medium bakken of rood houden. Met rood vlees moet je voorzichtig zijn omdat  het nog vol zit met bacteriën die tijdens het bakken vernietigd worden.

Eigenschappen van de biefstuk

In vlees zitten veel eiwitten en deze zijn elementaire delen van je lichaam. Om je spieren gezond te houden is het van belang dat je dagelijks voldoende eiwitten tot je neemt. Deze eiwitten hoeven niet perse uit vlees te komen! Buiten de eiwitten zitten er ook mineralen en vitaminen in vlees die we dagelijks nodig hebben. Deze worden door het lichaam opgenomen en bevorderen de groei en het herstel van ons lichaam. Je kan vlees laten staan maar zorg dan dat je de belangrijke stoffen uit ander voeding haalt. Je kunt je eiwitten ook uit vis halen en dit is veel eenvoudiger voor je lichaam te verteren. Een ander bijkomend gevaar is dat de industrie geregeld dieren volstoppen met hormonen en antibiotica. Daarbij voeden ze de dieren met gevaarlijk voedsel waar onder meer metaal in zit. Deze slechte stoffen komen weer terecht in het mensen lichaam.

Magere of vette vleessoorten

Vette vleessoorten

In heel veel vlees zitten verkeerde vetten. Dit noemt men verzadigd vet en dit vet brengt gevaren met zich mee. Vooral voor je vaatsysteem. Teveel verzadigd vet doet de aderen van de mens dichtslibben en dit leidt tot hart en vaatziekten. Vlees dat veel verzadigd vet bevat zijn onder meer de rookworst, speklap, runder- en lamgehakt, hamburger, braadworst, slavink en schouderkarbonade. Daarnaast heb je ook de vette vleessoorten die we op ons brood eten. Dit zijn onder meer de gebraden gehakt, ontbijtspek, salami, beef, de meeste worsten en paté.

Magere vleessoorten

Naast de vette vleessoorten zijn er ook magere. Hierin zit een veel en veel lager vetgehalte. In vet vlees van 50 gram zit 5 gram verzadigd vet (slavink). In mager vlees zit slechts 0,5 gram vet. Dit is bijvoorbeeld voor een biefstuk het geval. Dit scheelt enorm voor de verwerking van het vlees voor ons het lichaam. We kennen ook een aantal soorten vlees die in de catagoe mager vallen. Dit zijn varkenshaas, tartaar, ribkarbonade, hamlap, rosbief,  filetlapje en kipfilet. De vleeswaren die in de magere categorie vallen zijn achterham  kipfilet, beenham, rosbief, filet americain, schouderham en runderrookvlees.

Het kost het lichaam veel tijd om het vlees te verteren. Fruit en vis worden door het lichaam veel sneller verteerd. Vlees en de reststoffen van vlees blijven heel lang in ons systeem hangen. Als het lichaam het vlees gaat verteren heeft het calcium (kalk) nodig. Indien iemand over te weinig kalk beschikt gaat het lichaam op zoek naar kalk. De beste opslag van kalk is bij de mensen in de botten en daar wordt het kalk ook weer aan onttrokken. Dit kan gevaren met zich mee brengen omdat dit kan leiden tot botontkalking.