logo

Fruit

fruit

Is fruit gezond?

Fruit is gezond omdat er in fruit heel veel vitaminen in zitten. Maar waarom zijn dan vitaminen zo belangrijk? Vitaminen zorgen ervoor dat je lichaam goed functioneert.

In fruit (en groente) zit vooral veel vitamine C en foliumzuur.  Vitamine C is belangrijk voor een goede weerstand. Ieder mens, jong of oud, beschikt over een natuurlijke weerstand tegen ziekteverwekkers die ieder moment om ons heen zijn. Bacteriën en virussen die het lichaam binnendringen worden bestreden door onze weerstand zodat ze ons niet ziek maken. Een goede weerstand is daarom van groot belang bij het voorkomen van griep en verkoudheid. Foliumzuur voorkomt bloedarmoede en is belangrijk bij de groei.

Daarbij zit er in fruit heel veel voedingsvezels. Voedingsvezels zijn van groot belang voor onze darmen. Dat is belangrijk om goed naar de wc te kunnen.

In elk fruitsoort zitten belangrijke gezonde stoffen. In de ene fruitsoort zit van de ene gezonde stof wat meer dan in de ander. Daarom is het goed te variëren. Zorg dat je iedere dag ten minste 2 stuks eet. De ene keer neem je een appel of banaan en dan weer een mango of een sinaasappel. Het is niet alleen heel erg lekker, maar zo krijg je van al het goede steeds iets binnen. Het zorgt er ook voor dat je minder snel naar slechte voeding grijpt.

Vers fruit is zo gezond!

Vers is absoluut gezond. Maar let wel op: nuttig niet teveel fruit. Als we het teveel eten vormt het een bedreiging voor onze gezondheid. Het is een niet te onderschatten factor in het ontstaan van overgewicht door alle suikers in het fruit. De natuur verraadt al op welk moment er meer fruit gegeten moet worden dan andere momenten. Vruchten zijn bedoeld om voor de winter een vetreserve aan te leggen. Niet om het hele jaar door in grote hoeveelheden te worden gegeten en gedronken.

Hoeveel fruit is gezond.
– Eet niet meer dan 3 stuks per dag. Diabeten eten 1 stuk per dag
– Neem af en toe een glas vers vruchtensap of een smoothie
– Nuttig altijdruit te samen met eiwit of  vet (het lichaam maakt minder insuline aan).
– De voorkeur geniet zuurdere fruitsoorten en minder met zoete vruchten.

Is gedroogd fruit gezond?

Is gedroogd fruit gezond? Een standaard voedingspatroon bestaat met name uit vlees, groente en fruit! Je zou denken dat je gedroogd fruit dan prima als snack kunt eten. In steeds meer winkels ligt er gedroogd fruit in het schap. Vaak staat er een mooi ‘gezonde’ of ‘gezondere’ keus logootje op. Het gedroogde fruit levert meer mineralen , vezels, en evenveel vitamine B als vers fruit. Echter is er ook een andere kant.

Gedroogd fruit bevat veel meer calorieën en koolhydraten dan vers fruit. En dan gelet op de portiegrootte. Als je een verse abrikozen in een kopje doet en je zet er een gedroogde abrikozen naast in hetzelfe kopje kun je ziet dat er hier nog een paar bij kunnen.