logo

Dranken

dranken

Zijn dranken gezond?

Dranken zijn in de basis gezond. Een volwassene mens heeft ongeveer 1,5 liter per dag aan vocht nodig. En dit iedere dag. In alle drank is water aanwezig en daarmee vocht dat je jezelf hiermee toedient. Dit vocht in drinken is nodig om afvalstoffen af te voeren uit het lichaam. En dit is weer belangrijk om de vochtbalans in het lichaam op peil te houden.

Dranken met calcium

Calcium is het belangrijkste bestanddeel van de botten.  Vrijwel al het calcium in uw lichaam draagt bij aan de vorming en stevigheid van uw botten. Daarom is het van groot belang om voldoende calcium binnen te krijgen. Om voldoende calcium in het lichaam te krijgen het belangrijk tenminste dagelijks 2 glazen zuiveldrank, bijvoorbeeld meld of yoghurt, te drinken of een calcium bevattende melkvervanger.

Water, koffie zonder suiker, thee, frisdranken en melk bevatten de minste calorieën. Als er zuren in dranken zitten, zoals in vruchtensappen zijn deze niet goed voor het glazuur op uw tanden. Daarnaast kan de alcohol in dranken schadelijk zijn voor de gezondheid.

Om de hoeveelheid calcium in het lichaam op peil te houden, wordt aangeraden om hiervan bij voorkeur ongeveer 2 glazen als zuiveldrank te drinken, zoals melk. Ook een calciumhoudende melkvervanger is een goede keuze.

Zwangere vrouwen meer vocht per dag nodig. Ze hebben ongeveer 1,5 tot 2 liter nodig per dag. Daarbij moeten vrouwen die borstvoeding geven dagelijks zo’n 2 tot 2,5 liter per dag nodig.

Drinken voor sporters

Sporters die langere tijd intensief sporten verliezen heel veel vocht. Bij hogere temperaturen en grote inspanning kan het vochtverlies oplopen van 1 tot 2 liter per uur. De meeste sporters drinken dan ook sportdranken of water om het sterke vochtverlies in het lichaam aan te vullen.

Drink dranken zonder suiker

Drink geen dranken waar veel suiker in zit. Dit zijn met name cola en andere frisdranken zoals sinas en sprite. Let ook op vruchtensappen. Deze kunnen veel (natuurlijke) suikers bevatten waardoor je teveel suiker binnenkrijgt. Dit suiker zet zich om in vet. In fruit is ook veel vocht aanwezig maar ook suiker. Een Appel wordt altijd gezond genoemd en dat is ook tot op zekere hoogte waar. Wanneer er zeer veel appels worden geperst in gedronken worden in b.v. smoothies krijg je teveel suikers binnen. Dus niet teveel fruitdranken drinken en blijf het liefst van de cola en andere frisdranken af aangezien deze helemaal geen gezonde voedingswaarden bevatten.